tirsdag 30. april 2013

Tang – tare – makroalger – nori

I helgen var jeg ved Alnes fyr på Godøy, utenfor Ålesund. På stranden lå det kjempestore mengder tang og tare, eller makroalger*, som fellesbetegnelsen er. Da slo det meg at de færreste i Norge vet noe om produksjon og høsting av dette.

Hånden opp hvis du har smakt sushi. Jepp, det var det jeg trodde. Vi har vel alle smakt sushi etter hvert. Og de fleste av oss vet at vi spiser tang, nærmere bestemt nori, i tillegg til rå fisk. Men hvor kommer denne norien fra?

I følge Blue Planet produseres det 15 millioner tonn makroalger i året i Asia. Noen mener at alt er stor i USA. Når det kommer til havbruksnæringen, er det Asia som er stor på alt. 15 millioner tonn! Bra jobbet, Asia.

I Norge har vi ikke produksjon av makroalger, men vi høster ca. 200 000 tonn i året. Du skal ikke se bort fra at dette tallet stiger i de kommende årene.

Men hva brukes disse brune/røde/grønne sakene, altså makroalgene,til?

- Humankonsum, eller mat, er en av bruksområdene. Da ofte til sushi.

- Energi. En makroalge er som en plante/tre. Når vi brenner et tre, frigjøres det jo mye energi i form av varme. Dette gjelder også for makroalger, som forresten er mye mer energieffektiv enn trær. Makroalger benyttes til biogass og elektrisitet. Tenk så fint at det vokser energi under vann. Trær krever jo masser av landareal og ferskvann. Kanskje vi heller burde høstet fra havets "regnskog", i stedet for å hogge ned regnskoger på land?!

- Ingredienser. Ikke visste jeg hvor mange hverdagsprodukter som inneholder stoffer fra makroalger. Tannkrem, yoghurt, hudkrem, syltetøy og softis (kan man bruke dette som argument for at softis er sunt?). I tillegg brukes stoffer fra makroalgene til ymse laboratorieprodukter/-verktøy samt i den farmasøytiske verden.

I tillegg brukes makroalger som gjødsel til landbruk, i fôr til husdyr og fisk.

Noe så kult! Dette skal jeg nevne til venner neste gang de klager over tang i strandsonen. Makroalger er definitivt noe vi ikke vil være foruten. For en haug med egenskaper.

Se her for mer info om makroalger.

 *Makroalger: fellesbetegnelsen til tang og tare. Det er store alger som du kan se ute å måtte bruke mikroskop.
 
Se så mye moro man kan ha det med makroalger

 
På stranden på Alnes har det i løpet av vinteren drevet på land masser av makroalger.
 
 
Her er det bare å ta for seg. Man får jo ikke mer moro enn man lager selv.

 
Noe så moro!
 
 
 

 
 
Enda godt jeg var ved sjøen, da er det jo masse tilgang på vann og vaske hendene med...

 
...så jeg satt meg her for å vente på en liten bølge...

 
...men jeg tenkte ikke så langt at jeg skulle bli klissvåt på beina.
 

 
Favoritten; hjemmelaget sushi. Nori/makroalge (det mørke rundt risen) produsert i Asia en plass, laks produsert i Norge. Nam nam. 
 


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar