onsdag 24. april 2013

Ungdom velger oppdrett


Kamilla heter jeg, og er ansatt som prosjektleder hos FiskOK for prosjektet ‘Ungdom velger oppdrett’ i Møre og Romsdal. Prosjektet skal øke rekrutteringen til havbruksnæringen* i fylket og tilby et godt VG2 Akvakulturtilbud. Prosjektet er finansiert av havbruksnæringen selv, samt Møre og Romsdal fylkeskommune.

Prosjektet ble startet i oktober 2012, og skal pågå til oktober 2014. Altså et toårig prosjekt som skal endre rekrutteringen fra null, til mange. Håper jeg da. Det er slik i Møre og Romsdal i dag, at mange ungdommer gjerne vil jobbe på fiskebåt. Men det er mangel på ungdommer som vil til havbruksnæringen. Dette bør jo være fullt mulig å gjøre noe med! 

De neste to årene skal jeg gjøre mitt ytterste for å få opp bevisstheten og kjennskapen til havbruk blant ungdommer her i Møre og Romsdal. Og dette skal jeg blant annet gjøre gjennom skolebesøk, bedriftsbesøk, leirer, utdanningsmesser, karrieredager, næringslivsdager, rådgiverleirer, utplassering undervisning og konferanser. Og nå også denne bloggen.

I tillegg vil jeg jobbe for å vise at det finnes andre muligheter i næringen, enn å gå i oransje regntøy resten av livet. Det er et hav av muligheter innenfor næringen, og mange av disse innebærer muligheten til å gå i høye hæler og moteriktige klær.

*‘Havbruk’ er også kjent som akvakultur eller oppdrett. Disse tre begrepene brukes om en annen, men betyr det samme.
 

 

2 kommentarer:

  1. Hvor er det et super fedt initiativ. Glæder mig til at følge udviklingen :)

    SvarSlett