mandag 24. juni 2013

Midt-Norsk fiskerikonferanse.

I begynnelsen av juni var jeg på Midt-Norsk fiskerikonferanse i Kristiansund. Der var det representanter fra store deler av fiskeri- og havbruksnæringen. Det var også satt av tid til å snakke om rekruttering. Og under den bolken mente jeg selvfølgelig at jeg burde få lov til å holde et innlegg.

Men det som ofte skjer på konferanser, skjedde også her. Vi brukte for lang tid på ethvert innlegg. Det endte med at jeg fikk holde min lille appell midt i debatten. I debattpanelet var statssekretæren i Fiskeri- og kystdepartementet, styreleder i Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL), leder for Norges fiskarlag, adm.dir i Norges sildesalslag og adm.dir i Norges Råfisklag. Ikke småfolk med andre ord. Så der sto jeg da, med mitt blonde hår og lyserosa t-skjorte med blonder, blant en bukett av dresskledde menn med snittalder nærmere 60 enn 30. Jeg som normalt aldri er nervøs når jeg skal holde innlegg foran folk, fikk kjenne på tørr hals og skjelvende hender. Sånn er det gjerne når man er omringet av folk man har stor respekt for.
Men innlegget gikk bra, og jeg fikk sagt det jeg ville på de tre minuttene jeg fikk tildelt. Det ble en appell til næring og fylkeskommuner om at de må sette fokus på akvakulturutdannelse allerede fra videregående. Hvis Norge skal femdoble lakseproduksjonen fram til 2050, trenger vi mange folk til å fylle opp arbeidsplassene. Og disse må vi begynne å utdanne nå.

Skjelvingen på hendene og tørrheten i halsen ga seg det sekundet jeg gikk fram til mikrofonen. Heldigvis.
Dette ble selvfølgelig veldokumentert på Instagram på kontoen med det velklingende navnet FishNfashion. Her sammen med statssekretæren i Fiskeri- og kystdepartementet og styreleder i FHL.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar