tirsdag 20. august 2013

Verdens største havbruksmesse, Aqua-Nor

Visste du at verdens største havbruksmesse gikk av stabelen i forrige uke?! Og det i Trondheim. Jeg tror ikke man kan forestille seg størrelsen på messen hvis man ikke selv har vært der.

Aqua-Nor arrangeres annethvert år i Trondheim Spektrum. De årene Aqua-Nor ikke arrangeres, er det Nor-Fishing som gjennomføres. Det er tilsvarende som Aqua-Nor, men med all fokus på fiskeri, ikke havbruk.

Målet med messen er å vise fram ny teknologi, nye prosjekter, treffe kunder/selgere, mingle og formidle. Så her finner man stands med alt fra aviser, lusebehandlere, plastprodusenter, båtbyggere, redere, fagforeninger, fylkeskommuner, fôrprodusenter, oppdrettere, Fiskeridirektoratet, videregående skoler, universiteter, veterinærtjenester, HMS-utstyrsprodusenter, forskningsinstitusjoner og så videre, og så videre. Så uavhengig av hvilken del av næringen man jobber i, skal man nok finne noe av interesse.

Vestlandets fylkeskommuner hadde fellesstand. Her ble jeg invitert til å holde foredrag om prosjektet 'Ungdom velger oppdrett'. De ønsket å sette fokus på prosjekter innen havbruk/havmiljø som de sponser/finansierer, så vi var flere som holdt foredrag på deres stand i løpet av messen.


Tid for foredrag.
Jeg er jo en skikkelig linselus, så fikk sneket til meg et bilde med fiskeriministeren,
Lisbeth Berg-Hansen. Lurer du på hva Fiskeri- og kystdepartementet jobber med, eller hva fiskeriministeren gjør? Les mer på departementets hjemmeside.
 
Her er jeg sammen med Astrid Haugslett fra Sett sjøbein og fiskeriministeren.
 
Sett sjøbein ville ha noen smilende havbruksinteresserte avbildet. Vi stilte selvfølgelig opp! Fra venstre: lillebror Misund, storebror Peder Misund fra Salmar, og meg.
 
Samme folkene stilte opp nok en gang. Men denne gangen tok Peder på seg sykkelklærne som er dekket med 'Laks er viktig for Norge'. Ok, han tok det kanskje ikke på seg, men det hadde han nok gjort hadde det ikke vært for at jeg to minutter tidligere hadde poengtert hvor løse lemmer dukken hadde -ved å rive av den ene armen.
 
 
Instagram-kontoen til fishNfashion fikk også gjennomgå under messen. Så ta en kikk der for flere bilder.
 
 
Fire nederste bilder er tatt av Astrid Haugslett og Stian Lernes i Sett sjøbein.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar